Den mest serieproduserte bil noensinne som representerer det sterkeste brudd med sin samtid, både hva gjelder teknikk og design. Produsert i 1,45 millioner eksemplarer mellom 1955 og 1975.
Hovedansvarlig for designen var den italienske skulptøren Flaminio Bertoni. Bertoni stod også bak den første faceliften av modellen i 1962, mens Robert Opron tilskrives den nye fronten (med integrerte lykter) som ble introdusert i 1967 og dashbordet som ble lansert på tvers av modellspekteret i 1969.
Modeller
1. DS 19: 1955–1969 (berline og cabriolet)
2. DS 20: 1969–1975 (berline)
3. DS 21: 1966–1972 (berline og cabriolet)
4. DS 23: 1973–1975 (berline)
5. ID 19: 1957–1969 (berline, cabriolet og break)
6. ID 20: 1970–1975 (break)
7. ID 21: 1966–1972 (break)
8. Break 23: 1973–1975
9. D Special, D Super og D Super 5: 1970–1975 (berline)
Norsk historikk
De første DS’ene kom til Norge i 1956. Importen opphørte ved produksjonsslutt i 1975. Low end-variantene (ID og senere DSuper og Dspecial) synes å ha dominert i det norske markedet. Hvor mange biler som ble solgt i Norge kjenner vi ikke til, men antar et sted mellom 4.000 og 5.000. Av disse har ca. 10% overlevd frem til idag.
Norsk klubb
Citroën ID/DS Klubb Norge ble stiftet i 1984. Pr. 10.06.2024 hadde klubben ca260 medlemmer inklusiv noen æresmedlemmer. Klubben har til formål å sørge for å ta vare på, bistå med å restaurere, skaffe deler og informasjon til, hjelpe hverandre med, og glede oss over D-modellene.