Hvis du på din DS er plaget med lyder foran ved kjøring på ujevn vei eller brolegning, så er det mange steder denne lyden kan komme fra. Når du skal undersøke lyden så er det alltid best å starte med det enkleste først.
Denne undersøkelsen starter derfor først med opphengskulene eller kingboltkulene eller bærekulene om du vil. Det er to opphengskuler for hvert framhjul. Kulene er plasserte i ytterkant av hjularmene, helt inne i forhjulsfelgene. Øvre opphengskule og nedre opphengskule. Som regel kommer eventuell slakke av for dårlig smurte kuler, men hvis du smører med slike trykkluftdrevne smørepistoler som finnes på bensinstasjonene, kan det nok hende at trykket har vært så kraftig at gummimansjetten som skal beskytte bærekula har ”hoppet” av sporet. Dermed trenger sand og støv seg inn og slitasjen begynner. Har du mistanke om at så har skjedd må du av med hjulene, vaske rent rundt øvre og nedre kule, samt prøve å få mansjett med låsestreng på plass. Deretter smører du med en vanlig håndpumpe og følger med gummimansjetten. Er gummien hel og tett ? Da ser du at den vokser etter hvert som smørefettet trenger inn, og du må stanse før mansjetten spretter av festet.
Å konstatere om du har slakke i en av bærekulene er enkelt:
Med forhjulene på plass kjøres bilen opp til øverste høyde på hydraulikken. Mens bilen er oppe går du til angrep på forhjulene ved å plassere hendene litt foran og litt bak dekkets øverste punkt. Deretter rister du sterkt sideveis. Hvis det er slakke kan du både høre, (slå av motoren) og kjenne slakken. Og kulen det er slakke i, er den nedre.
Deretter slipper du bilen helt ned, lar den stabilisere seg og gjentar ristingen. Hvis det kommer lyd eller at du kan kjenne slakke, har du problemer med den øverste kula.
Så er det styrestagenes kuler: Med hydraulikken i normal kjørestilling, motoren stanset og hjulene i rett fram posisjon gir du dekket et kraftig spark i framkant og på dekkets ytterside. Lyd, denne gang a la pang, pang indikerer slakke og en nærmere undersøkelse må til, evt. Nye styrestag.
Om alle kulene er tyste og fri for slakke går du videre. Av med forskjermer og innerskjermer. Like inntil torpedoveggen er det to kuler som holder en ”strekkfisk” som igjen er selve overføringen fra hjularm til krengningsstabilisator. På den nedre kula (18) ser du rett i et justerbart skrulokk (26). Tørk bort overflødig smørefett så ser du bedre.
La nå bilen stå i normalposisjon, få en medhjelper til å trykke lett og ofte nedover på karosseriet slik at bilen fjærer lett, – omtrent som om du kjører på vaskebrett, – og plasser selv to fingrer rundt huset som kula sitter i. Hvis det er slakke, vil du lett kunne kjenne den. I så fall, ta bort den lille saksesplinten som låser lokket (joda den er der), og skru løs lokket.
På baksiden skal det være en ganske sting fjær (17) med bare 2-3 vindinger som skal få lokket innafor (25) til å ”trykke på kula” slik at den holder fred. Hvis fjæra (17) er i stykker eller mangler, får du lyd. Hvis fjæra ser bra ut, får du prøve å montere påny og dra lokket noe mer til enn tidligere. (Noe er det alltid å justere på, eller så må shimsen frem.)
Som regel er det den nedre kula som er synderen, men for ordens skyld sjekker du også den øvre, – på begge sider.
Den øvre er ikke like enkel, i og med at lokket (26) vender mot torpedoveggen. Til gjengjeld vises splinten kanskje bedre.
Tilstramming av lokkene skal skje ”med vett”. Du kjenner når det er nok, og blir bilen treg på fjæringen har du nok strammet vel hardt.
Til sist smører du opp kulene og tar en titt på fjæringsmansjetten, – ser den bra ut ?
Og mens du er der nede: Ser plastskålene (23) bra ut, ? – du må av med de to bøylene (21) for å sjekke ordentlig, men ved hjelp av en litt kraftig skrumeisel som bendes mellom huset og stabilisatorstanga får du en fin indikasjon. Platene (27) 2 stk. på hver side, er avstandsshims. Også her smører du.
Til slutt sjekker du de to demperklavene (19) med plastskålene (28), sitter de skikkelig ? , og hva med litt smurning på plastskålene.
Men da må du under bilen og det er ikke tillatt før du har bygget skikkelig med sikring under chassiet slik at du ikke får det i hodet.