Jeg har alltid trodd at min gamle drosje skulle være i stand til å motstå rusten, fordi jeg flere ganger i året har har dynket den med olje på alle utsatte steder, fordi olje trenger minst like lett inn i sprekker og porer som vann. Riktignok er dynkingen dessverre ikke gjort så hyppig etter at jeg ble pensjonist, både fordi bilen nå står mest i garasjen, og dessuten at jeg nå er så travelt opptatt med andre biler.
I det siste har jeg merket at bilen er blitt ekstra lav bak, og regnet med at det var på tide å skifte anslagsgummi. Dessverre var det ikke så enkelt. Anslagsplata bak sitter på et kremmerhusliknende beslag som er punktsveiset til kanalen, og dessverre hadde fuktighet klart å komme inn, men ikke oljen. Anslagsplata var der fremdeles, men den var bøyet bakover.
Her måtte det gjøres en rask nødreparasjon. En rørstump ble splittet opp slik at den passet utenpå det gamle beslaget, den øvre enden ble klemt flat og bøyet slik at den passet oppunder rammevangen og enden lå an mot festebraketten for fjærsylinderen. En skrue ble gjenget skrått inn i anslagsplata for å hindre røret i å gli ut, og så var jobben gjort.
De som helst vil slippe å gjøre en slik reparasjon må altså bore et hull i braketten og fylle den med noe som er mindre harmløst enn vann.