D-modellens livsløp

1942
Utviklingen av en etterfølger til Traction Avant starter. Den hydrauliske fjæringen utvikles av ingeniøren Paul Mages gradvis.
Designeren Flaminio Bertoni og utviklingssjef Andre Lefebvre (1894-1964) som sto bak Traction Avant og 2CV. Disse ble også ansvarlig for DS-utviklingen.

1955
DS19 ble introdusert på bilutstillingen i Paris 6.oktober. Den hadde hydraulisk gearshift med automatisk clutch, servobremser med “sopp”-pedal, servostyring, hydraulisk fjæring med automatisk høydekorreksjon. Andre nye spennende ting var 4-trinns gearkasse, skivebremser, 1911ccm motor med topplokk av aluminium, glassfiber tak, dashbord i plast, forhjulsdrift, radial X dekk med 16″ felg, hjul festet med en bolt og avtakbart karosseri.

1956
Utlevering av bilen til kunder starter.

1957
ID19 introduseres som en enklere og rimeligere modell. Svakere motor med vanlig mekanisk clutch og gearskift. Styring uten servo og eget bremse system uten noen form for servo effekt.

1959
ID19 Break introduseres september 1958, bl.a Familiale med 7-seter. DS19 Prestige introduseres.

1961
DS19 Kabriolet introduseres i september 1960. Overgang til 12V elektrisk anlegg.

1962
Nytt dashbord i metall fra september 1961.

1965
DS19 Pallas introduseres fra september 1964. Ekstra lys og flere pyntelister. Mere påkostete seter og interiør.

1966
Nye motorer med 5 lagret veiv introduseres september 1965. DS19 med 1985ccm. Ny modell introduseres DS21 med 2175ccm. Kraftigere dekk XAS med 15″ felg. Nye kraftigere bremser, samt ny gearkasse.

1967
Ny grønn hydraulikkvæske LHM introduseres sep.1966. Dette eliminerer tæring og lekkasjer i hydraulikksystemet som LHS oljen forårsaket.

1968
Ny frontparti med svingelys og lykteglass introduseres september 1967. Dette er den største og mest markante endringen som skjedde på modellen.

1969
DS19 utgår og DS/ID20 introduseres september 1968. Kraftigere motorer med ny kamakslinger, slik at effekten flyttes noe oppover i turtalls området.

1970
Nye modell betegnelser introduseres september 1969. ID19/ID20 erstattes av DSpesial/DSuper. DS21 med leveres nå også med Bosch D-Jetronic direkte bensin innsprøyting.

1971
DS21 med manuell gearskift får 5-trinns gearkasse som standard fra september 1970.

1972
Kraftigere motorer introduseres september 1971. DS21 leveres også med automatgear (Borg-Warner), med disse modellene ble aldri solgt i Norge.

1973
DS21(IE) erstattes av DS23(IE) som introduseres september 1972. Nye mellom modell DSuper5.

1975
Kun DSpecial, DSuper, DS20, DS20 Break, DS23 og DS23 IE produseres.

24. April 1975 er den siste DS’en, nr. 1330755, en 23 Pallas IE, ferdig.